Uutiset
Luotu: 23.01.2014 11:23:52 /
Muokattu: 23.01.2014 11:30:58 / Mikko Kauppinen

Heggins takaisin voittojen tielle poolissa!


Jäätävyydellään jopa EBK:n tähtipelaajan tasoa hipova pakkanen toi lämpimän klubimme tiloihin hienosti jopa 21 pelaajaa ottamaan osaa poolin viikkokisoihin, jossa pelimuotona oli tällä kertaa kasipallo. Positiivista oli myös se seikka, että osallistujien joukossa oli paljon hieman harvemmin tavattuja kasvoja, kuten Mikael Ruonala, Miio Ronkonen, Mika Kanta-oksa ja Pentti ”Biljardi-Pena” Kalliomäki. Myös hieman harvakseltaan viikkokisoissa käyvät taiturit Konsta ”Pakilan Bustamante” Bergman ja Timo ”Mahouni” Muhonen ottivat osaa rientoihin. He kohtasivatkin vastakkain kaavion vasemmassa laidassa Konstan viedessä ottelun nimiinsä lukemin 3-1. Mika Kanta-oksa oli lähellä napata uransa ensimmäisen voiton Tor Janzonia vastaan. Pitkä ja jännittävä peli päättyi vasta kontraerässä Torin eduksi.

Voittaneiden puolelta kahdeksan pelaajan loppupeleihin selvisivät Henri ”Señor” Kaksonen, Tomi Piiparinen, Jyri Toivonen sekä Jesse Särkisilta. Yhden piikin saaneet, mutta jatkoon päässeet pelaajat olivat Konsta Bergman, Matti Hämäläinen, Casper Matikainen ja Mikko Kauppinen.

Cupissa mestaruussarjatason senioripelaaja Henri ”Heka” Kaksonen sai tehdä täysi työn pudottaakseen Matti Hämäläinen ulos kisoista. Ratkaisuerässä Matilla oli jo tilaisuus tyhjentää pöytä ja tuulettaa voiton merkiksi, mutta epäonnistuneen pussitusyrityksen jälkeen Heka lakaisi pöydän rutiinilla edeten näin semifinaaliin. Yhtä rutiininomaisesti Tomi Piiparinen voitti Konsta Bergmanin 3-1. Samoin lukemin päättyi myös Mikko ”Skobe” Kauppisen ja Jyri ”Värjäri” Toivosen peli Skoben hyväksi. EBK:n tähtipelaaja Jesse ”Jepster” Särkisilta ei puolestaan antanut erääkään Casper Matikaiselle.

Semifinaalissa Jesse antoi Mikolle yhden erän, mutta sen anteliaammaksi Jesse ei sentään heltynyt vaan eteni finaaliin 3-1 voitolla. Henri Kaksonen jatkoi voittamattomana sarjaansa pyyhkäisten Tomi Piiparisen tieltään lukemin 3-2.

Muutaman erittäin hitaan pelin vuoksi finaali päästiin aloittamaan vasta noin klo. 01 yöllä. Tunnetusti Hekan kissapetomaiset saalistajan aistit heräävät öisin täyteen kukoistukseensa. Tämän sai todeta myös Hekan finaalivastustaja Jepster, joka tekemäänsä aloitusparttia lukuun ottamatta oli voimaton Hekan viedessä ottelun 3-1 ja näin koko viikkokisat puhtaalla pelillä! Hekan edellisestä voitosta oli kulunut jo tovi, joten jos paikalla olisi ollut yleisöä, oltaisiin varmasti kuulleet raikuvat aplodit.

Jackpotia metsästivät täyspottia hakenut Henri Kaksonen ja ”yllätysnimi” Joonas Lounamaa. Hekan aloituksesta meni sekä kohdepallo että kivi, joten yritys kuivui tältä osin kokoon.  Joonas sai omalla vuorollaan parttia jo hieman alkuunkin, mutta parin pussituksen jälkeen vuoroon tuli ohipussitus. Ensi viikolla potissa pohjilla noin 30€.



Luettu: 2997 kertaa



 
Kirjoita yllä oleva luku alla olevaan kenttään, numeroina (esim. 123)
Nimi:
Kommentti:
 

TomiP
24.01.2014
21:25
  Täysin samaa mieltä Jepen kanssa. Eli ei kasia jos yli 16 pelaajaa.
Pete
24.01.2014
15:55
  Tommo älä ota enää .)
TUOMO
24.01.2014
14:30
  KANNATAN JEPEN IDEAA.kiitos tor tosta tiedosta,että oon sun esikuvasi.niitä on muitakin,että pitäisköhän teidän perustaa joku fan-LUBI.SIT KIERTÄISITTE mun mukana niissä kisoissa missä mä käyn.[ois vähän huiskua jasamba musiikki meininkiä]
Heggins
24.01.2014
11:54
  Kannatan myös Pauli W:n kannattamia ehdotuksia.
Pauli W
24.01.2014
10:07
  Niin joo, ja tulen myös Jepen linjauskurssille, jos sopii:)
Pauli W
24.01.2014
10:05
  Kannatan suraavia ehdotuksia:
- ehdoton takaraja paikalle saapuiluun klo 18.00
- tietyn osallistujamäärän ylittyessä aina ysiä (32 kaavio)?
- osallistujamäärästä riippumatta voisi pelata sitä lajia, jonka RG tulossa viikonloppuna.
- pelit kolmeen voittoon on ehdoton minimi. Muuten voi heittää kolikolla, niin ei kestä senkään vertaa.
Tor
24.01.2014
08:37
  Loppulausuntoni tässä asiassa: Kuka määrittelee hitaan pelaamisen tai tahdin? Onko hidas pelaaminen sama asia kuin pelin pitkä kesto? Itse muiden pelejä paljon seuranneena en lähtökohtaisesti usko vieläkään (kunnes toisin todistetaan) oman tahtini poikeavan olennaisesti keskimääräisestä pelaajan tahdista (yhteen lyöntiin käytetty aika siitä kun valmistautuminen alkaa siihen, kun liipaisinta on vedetty). Jos käy kuten Tube toesi, että jotain (yhtä tai useampaa) palloa hakataan pitkin valleja saamatta ko. palloa säkkiin yhdellä lyönnillä ja vastustajan toistaessa syystä tai toisesta samantyyppistä peliä (vahinko ja tarkoitukselliset safetyt ym. taktikointi sekä ohilyönnit), lienee selvä, että aikaa kuluu kummankaan pelaamatta mitenkään hitaasti. Olen törmännyt tähän hitaan pelaajan ongelmaan ihan harrastuksen aloittamisen alkuaikoina (nyt mennyt tässä loistoharrastuksessa jo kaksi vuotta ja rapiat), kun keskimääräistä vikkelämpi ja osuvampi lajin esikuvani Tuomo minulle tästä mainitsi. Sen jälkeen "ilmiö" on esiintynyt lähinnä 8-pallon yhteydessä kerran Skobea vastaan (3-2) erät ja nyt uudelleen, jolta osalta siis olen myöntänyt oman tasoni ja osumistarkkuuteni olleen ajoittain heikon. Mutta tahdista ja htaudesta ei siis ollut kyse vaan lähinnä taidon ja osumatarkkuden puutteesta kun kaksi vasta-alkajaa mittelivät keskenään pitkässä ja jännittävässä pelissä :). Lajivalinnan kannallla olen vakaasti osallistujamäärän mukaan ja vielä tulevat RG-kisaviikonloput huomioiden. Ja jos tahdista halutaan huomauttaa ketä tahansa, voi sen mielestäni viikkokisoissa tehdä esim. erien välillä. Oikea huomauttaja on kuitenkin sellainen henkilö, joka seuraa peliä tai osallistuu ko. peliin (ns. silminnäkijä), ei se joka katsoo pelin kestoa lähinnä kellosta. Kaikille hyvää jatkoa mahtavan harrastuksen parissa!!
Pena
24.01.2014
03:11
  Ratkaisu ongelmiin? Keskiviikkona klo.17.30-22.00 ja torstaina jatketaan klo 17.30-22.00 (pelamaan on tultu) Samalla saa peli tuntumaa yleisiin rankkin kisoihin, nehän on kaksi päiväiset. Sopu säilyy.
Toinen vaihtoehto, lauantaina tai sunnuntaina pelit alkaa klo 12.00 niin aikaa on.
Tor
23.01.2014
22:24
  Faktatilastoa: Aloitin ekan pelin n. klo 18:25, vedin neljä peliä putkeen, lopetin viimeisen pelin n. 22:20 eli yhteensä n. 4 h eli 240 minuuttia. Se jaettuna 19 erällä on 12,6 minuuttia per erä. Kaikki tämä aika per erä ei tietenkään ollut minun henk.kohtaista aikaa, enkä estä ketään tyhjentämästä omalla vuorollaan lavettia ripeästi. Myönnän, että peli Kanta-oksaa vastaan oli keskiarvoa pidempi, mutta siinä oli erissä ja hajoituksissa (aloitusbreikit) pieniä hankaluuksia ym. En myöskään tahallisesti hidastele, taitotaso ei vaan ole samalla tasolla kuin huppupelaajilla.
Tube
23.01.2014
21:55
  Mullekin sopii laji kuin laji, vaikken tällä kaudella varmaan paljon poolikisoissa käykään. Oisko sopiva raja 17+ pelaajaa? Ekan kierroksen ja losersiden voisi myös hyvin pelata 3 voittoon.
Paajis
23.01.2014
20:53
  Kisoissa käyn, laji kuin laji.

Skobe
23.01.2014
20:45
  Matti, jos kysymys olisi ollut yksittäistapauksesta en olisi ottanut puheeksi. Minullekin sopii lajivalintahommelit.
Matti
23.01.2014
20:28
  Mun mielestä on hyvä että kisat menee nopeasti, mutta onko nyt kyse yksittäisestä tapauksesta, joka on sattumien summa? Ettei vaan nyt ylireagoitaisi yhden tapauksen takia? Vai onko näistä tehty tilastoja?
Ana
23.01.2014
20:27
 
Kannatan RG ja osallistujamääriä huomioon ottavaa lajivalintaa. Ja tulen mielelläni minäkin Jepen linjaus ja rytmikurssille, jos saa tulla? :)

JB
23.01.2014
16:22
  Jepen ehdottama lajipolitiikka/-logiikka viikkokisoissa käy minulle ainakin ilman muuta, joskin en itse ole varmasti paras antamaan mielipidettä tässä, kun en pahemmin poolin viikkokisoissa pelaa. Aktiiviset voisivat tähän kommentoida - mielestäni tämä olisi hyvä muutos, jos enemmistö on sitä mieltä. Myös se on hyvä ajatusmalli, jos myös hyödynnetään lajivalintaa esim. seuraavan viikonlopun RG- ja SM-kisoja silmällä pitäen myös.
Matti
23.01.2014
16:06
  Oli tosin näissä kisoissa myös 21 osallistujaa sekä kaikki "hitaat" (mukaan lukien allekirjoittanut) samassa osioissa kaaviota niin ei mikään ihme että jossain laahaa...
Tor
23.01.2014
15:11
  Sopii "slow hand" Janzonille.
Jeps
23.01.2014
15:08
  Ottaisiko joku (mielellään mahdollisimman moni) kantaa ehdotukseeni pelata 9-palloa aina kun tietty osallistujamäärä täyttyy... ?

Faktahan on se, että se on näistä pelattavista peleistä nopein. Halutaanko tosiaan mielummin alkaa pelleilemään joidenkin kellojen kanssa?

Onko kenelläkään jotain tätä vastaan? Toki se on mukava tietää jo etukäteen varmuudella mitä tullaan pelaamaan, mutta vaikuttaako se kenenkään osallistumiseen tmv. ?

Tällöin voisi kuitenkin pitää huolen siitä, että kaikkia lajeja pelataan mahdollisimman tasapuolisesti, eli eilen oltaisiinkin tehty päätös pelata ysiä ja siirretty kasi sitten ensi viikolle.

Hyötynä myös se, että esimerkiksi vaikka 9-pallon SM viikonloppua edeltävänä keskiviikkona voitaisiin pelata ysiä, vaikka kalenterissa lukisikin 10-pallo.
JB
23.01.2014
14:50
  Minun mielestäni kannattaa olla jatkossa ehdoton siinä, että 18:00 on takaraja odottelulle eli luovutus silloin, jos esim. kyseinen odotettava on 1. kierroksen peli ja kaavion eteneminen pysähtyy tältä osin.

Ok, tässä tapauksessa oli vain 20min ja uskon, että on ajateltu asiaa maalaisjärjellä, mutta jos yksi peli alkaa n. 45min perässä muihin 1. kierroksen peleihin nähden niin se yleensä tarkoittaa väistämättä sitä, että yksi kaavion "poluista" on tällöin sen 45min muita perässä.

Tämä taas tarkoittaa yleensä myös sitä, että siinä hitaassa polussa olevat pelaajat jotka etenevät joutuvat pelaamaan koko ajan pelejä lisää, kun heitä odotetaan ja uusi peli alkaa aina edellisen perään. Ilman taukoja pelitaso joillakin saattaa heiketä ja hidastua - samahan on nähty mun mielestä kaikissa RG-kisoissa ja lajeissa joissa vastaava kaavio käytössä.

Luovaria ei ole kiva antaa, mutta pitää korostaa mun mielestä sitä kello 18:00:aa. Poolissa tämä on vielä oleellisempi (kuin kaisassa jossa käytössä) varsinkin niiden pelaajien kohdalla jotka tärähtävät kaaviossa 1. kierrokselle eivätkä saa w.o:ta.

Nyt kun siihen samaan myöhässä alkaneeseen kaavioon osui sitten hitaita pelaajia ja kontria niin ajallisesti venttailu muilla vain kasvaa tietenkin. Ok, Torin nimi tässä mainitaan koko ajan, kun usein hänen kohdallaan tämä hitaus näkyy ja hyviä neuvoja tullut tässäkin viestiketjussa pelkästään jo Torin pelitavalle.

Ottaisin yleisenä viikkokisasääntönä käytäntöön sen, että jos kilpailunjohtaja havaitsee jonkun kaavion "poluista" alkavan laahaamaan syystä jos toisesta niin niihin peleihin vain shot clock käyttöön RG-sääntöjen mukaisesti eli 45 sec lyöntiaika. Tässä voisi nimenomaan hyödyntää joko tätä karan lyöntiaikakelloa (pidetään se paremmin valmiustilassa klubilla että helpompi ottaa käyttöön) tai joku vaan kellottaa peliä.

Yhteinen sääntö kaikille, vaikka herkästi tässä nyt ongelman muodostaa käytännössä vain tietyt yksilöt. Shot clock nyt ei kuitenkaan kisoja pelasta ajallisesti, mutta ehkä auttaa hieman. Realistisesti pitää ajatella sitä, että 4 pöytää ja 8-palloa kolmeen voittoon voi joissakin pelaajamäärissä vain olla liikaa. Siksihän pelattiin BE:ssä myös 2 voittoon tappiopuolta joskus - vaikka se hölmöltä ehkä tuntuukin.

Rankinglistat päivitetty.
Tube
23.01.2014
14:46
  Altti, siinä menisi 5 minuuttia jos kaikki menisi pussiin. Jos joka palloa lyödään 3 kertaa, niin siinä meneekin 15 minuuttia :) Mutta suosittelen kellottamaan lyöntiaikoja treenipelissä ja laskemaan siitä keskiarvoja.
Tor
23.01.2014
13:31
  Tor ei loukkaannu. Ymmärrän näkemykset. Pahoittelen aiheuttamiani kisojen ja yöunten viivästyksiä sekä valvomisten ym. venymisiä. Oppitunninkin otan mitä nöyrimmin vastaan. Myös kellotusta peleissäni olen valmis käyttämään, kunhan laitetaan reilusti lyöntiaikaa ;), vitsi, vitsi, mitä jäbä duunaa?
Altti
23.01.2014
13:13
  Kokeilkaa nyt edes kerran noita karassa käytettyjä lyöntikelloja, jos lyöniin kuluisi keskimäärin vain 30 sekuntia (mielestäni ikuisuus keskiarvoksi), menisi kymmenen pallon pussittamiseen about viisi minuuttia.
Jeps
23.01.2014
12:47
  Hyvä Heggins! Hienosti pelattu!

Yhdyn Skoben kirjoitukseen. Eilisessä ei ollut mitään järkeä.

Itse ehdotin viime vuonna, että tietyn osallistujamäärän täyttyessä pelattaisiin aina 9-palloa, mutta se ei silloin käynyt... Jos jonkun päätökseen tulla kisoihin vaikuttaa se, että haluaa pelata 8-palloa ja sitten peli vaihtuukin 9-palloon, on se mielestäni pienempi "voivoi" kuin se, että keskellä viikkoa cup alkaa puolilta öin.

Toinen vaihtoehto on sitten jonkinlainen kellotus tai rankkarit... Saattaa taas aiheuttaa omat haasteensa toteuttamisen suhteen.

Tor, älä loukkaannu. Se on upeaa, että jaksat keskittyä jne. mutta tuo pelirytmi tekee todella vaikeaksi myös oman lyöntisuorituksesi. Nopeasti, tai edes vähän nopeammin pelaaminen ei tarkoita sitä, että tarvitsisi ruveta huiskimaan palloja ympäriinsä. Kaikki lähtee linjauksen omaksumisesta ja hyvästä lyöntirutiinista. -> Alhaalla ei enää tähdätä, vaan ”painetaan liipasinta”.

Mielelläni annan sulle oppitunnin aiheesta, koska selvästi haluat kehittyä ja olet innostunut pelistä. Lupaan, että sun peli paranee ja sitä myötä nopeutuu kun ensin ymmärrät asian ja sen jälkeen käytät harjoitteluaikaa sen parissa.

-Jeppe
Skobe
23.01.2014
12:39
  Joonas tuli paikalle 18.20. Se oli murheista pienin eilen. Äläkä nyt missään nimessä ota tästä itseesi, vaan koita ymmärtää etten voi jatkaa kisavetohommia jos joka keskiviikko pääsen kahdelta yöllä kotiin. Itsehän pääset aiemmin.
Kun itse aloittelin pelaamaan poolia, olin nopeudeltani jotakuinkin samaa luokkaa kuin sinäkin. Mittailin jokaista kulmaa ja skenaariota ja jokaista pussitusta pitkään, kunnes lopulta toteutus lyönnissä ei ollut kuitenkaan lähelläkään sitä mitä olin ajatellut. Lyöntirutiini ja rytmin saaminen peliin avasi monta ovea. Uskon, että jokainen pelaaja täällä voi allekirjoittaa tuon. Vaikka uutistoimittaja onkin tästä sanonut ja mm. Tuomo myös, ei se tarkoita etteikö muutkin olisi tästä samaa mieltä.

ps. ihan 12 minuutissa ne erät eivät menneet ja ihan tunnissa ei ottelu Kanta-oksaa vastaan mennyt. Kohdallasi oli vielä kaksi pelaamatonta peliä cupiin pääsystä, kun muualla pelattiin jo pääsystä semifinaaliin. Eli jos kaavio lahaa kolme ottelua perässä sinun kohdallasi, tarkoittaa se helposti kahden tunnin venymistä koko kisoissa.
Tor
23.01.2014
12:22
  Ja vielä tuosta logiikasta: jos minun pelini (5 erää) kestävät 45 minuuttia kauemmin kuin muiden, niin muut vetää 5 erän pelin vartissa eli 3 minuuttia per erä. Noinkohan mahtaa olla???
Tor
23.01.2014
12:08
  Minuun kohdistettuna kisojen ajallisesta kestosta totean seuraavaa. Ensimmäisen pelin vastustajani saapui paikalle lähellä 18:30, jolloin peli saatiin käyntiin vaikka se olisi voitu aloittaa kaavion järjestyksessä jo 18:00 aikoihin. Tästä ajoissa paikalla olemisesta mainitsin myös uutistoimittajalle. Omista peleistä vielä sen verran, että yhtä lukuun ottamatta pelit menivät max erämääriin eli 5 erää/peli. Yhdessä pelissäni siis vain 4 erää. Keskimäärin erään meni noin 12 min. Onhan se paljon kahdelta pelaajalta. Pelin ja omien lyöntien kestoista en vastustajilta kuullut kertaakaan valitusta. Uutistoimittajalta olen kyllä sitä kerran aikaisemminkin kuullut. Summa summarum, yritän nopeuttaa peliäni jatkossa, jos viiveet siitä johtuu.
Heggins
23.01.2014
11:59
  Mulle 1 x ap semissä, kontrassa tietysti.
Skobe
23.01.2014
11:41
  Laskin, että mikäli Tor olisi ollut finaalissa ja pelannut samaa tahtia, olisimme päässeet kotiin klo.04. aamuyöllä. Eli 45 minuuttia pidemmät pelit kuin muilla -logiikalla.
Nyt olin kotona kahden jälkeen yöllä (kuten myös varmaan myös Jeppe ja Heka). Näin ei voi jatkua, joten tulenkin ottamaan asian esille hallituksen kanssa ja ehdottamaan jonkin sortin kellotusta tms.
Vaikka tämä nyt henkilöityykin Janzoniin, koskettaa se ihan kaikkia. Paras tilanne olisi tietenkin myös oman pelin kannalta oppia hyvä rytmi lyöntiin. Se vie äkkiä pelin ihan uudelle asteelle. Kirjoitan tässä sekä omasta että muiden puolesta. Ihan kiva pelihän tämä on, mutta ei ihan niin kiva, että arkiyöt viitsisi klubilla viettää.
Skobe
23.01.2014
11:32
  Aapelit:
Särkisilta 2
Kilpivaara 1
Piiparinen 1
Ronkonen 1