Luotu: 21.12.2013 00:40:03 / Muokattu: 15.01.2014 14:37:31 / Joni AholaKauden 2014 poolin viikkokisakysely
Tulevaa EBK:n poolin viikkokisakautta varten tarvitaan nyt Teidän mielipiteitänne kauden formaatista. Vuoden ensimmäiset viikkokisat pelataan joko 8.1. tai 9.1.
Pelipäivä
On ehdotettu pelipäivän muuttamista torstaille, joka saattaisi tuoda myös Kaisaa päälajinaan pelaavia mukaan kisoihin ja toisin päin, kun kisapäivät eivät olisi enää perättäisiä (ti,ke).
Tasoitukset/peliformaatti
Pienentyneen osallistujamäärän vuoksi, avattiin taannoin keskustelua mahdollisista taso-erojen kaventamisesta viikkokilpailuissa.
Tässä muutama ehdotus vaihtoehdoiksi. Myös muita ratkaisumalliehdotuksia otetaan mielellään vastaan:
1. kerran kuussa tasureilla, esim näin: 10-pallo, 9-pallo, 10-pallo pallotasureilla, 8-pallo
2. joka toinen kisa tasoituksilla: 10-pallo erätasurit, 9-pallo, 10-pallo pallotasureilla, 8-pallo
3. kaikki kisat tasureilla: 10-pallo erätasureilla, 9-pallo erätasureilla, 10-pallo pallotasureilla, 8-pallo erätasureilla.
4. 2 eri tasoista lohkoa, lohkon sisällä pelataan tasoista ja molemmista 2-4 cuppiin, joka myös tasoista.
5. ei tasureita ollenkaan
6. joku muu mikä?
Jackpot ehdotus
Nykyisellään jackpotiin osallistuminen maksaa 2€, jolla pääsee mukaan arvontaan. Voitaisiinko jackpot muuttaa siten, että jokainen voi ostaa rajattoman määrän jackpot –arpoja hintaan 1€/kpl? Tämän jälkeen nostetaan esim. kaksi arpaa. Toisin sanoen molemmat yritykset saattaa suorittaa yksi ja sama henkilö. Kun potti nousee, oletettavasti myös arpoja ostetaan enemmän. Tämä puolestaan saattaa nostaa potin hyvinkin nopeasti korkealle. Esim. The Lanessa vastaavalla systeemillä potti nousi jopa yli 1300 euron.
EBK:n poolrankingin voittaja Jesse Särkisilta
EBK:n poolmestari Tuomas Komi
terv. Mikko Kauppinen
Luettu: 3021 kertaa
Tor 09.01.2014 07:07 |
|
Skobe: Siis parhaimmillaan yksi kasipallomatsi kolmeen voittoon (3-2) on vienyt about 1,5 h eli n. 18 min/erä ;) |
Skobe 08.01.2014 09:09 |
|
Ei kyllä voittomääriä olla missään sanottu nostettavan. Tämä ihan siitä syystä ettei se ole mahdollista mikäli haluaa ennen aamua olla kotona kisoista. Eli edelleen katsotaan ne voittomäärät osallistujamäärän mukaan. Kasipalloa ei pelata sentään kahteen voittoon edes loserpuolella, mutta neljään voittoonkaan en voi lupailla. Pahimillaan yksi kasipallomatsi kolmeen voittoon on vienyt 1,5-2 tuntia. |
Juan 07.01.2014 14:37 |
|
Näköjään nuo minun androidin hymiöt eivät puhu samaa kieltä tämän sivuston kanssa, joten älkää antako kysymysmerkkien hämätä. Niiden oli tarkoitus ilmentää hymiötä eli ihanaa tunnetilaa ;-) T: hymiölover |
Juan 07.01.2014 14:33 |
|
Tasoituksista???? En ole tasoituksia vastaan, minusta voisi olla ihan mielekästä saada pelata suurempiin voitto määriin???? Ehdottaisin, että esim. Ennakkosuosikit -2, muutama musta ori -1 ja loput 0 ????. Jos -2:t sattuisivat kohtaamaan, niin he pelaisivat neljään voittoon, kaikki muut pelaisivat kolmeen. |
Juan 07.01.2014 14:16 |
|
Täälläkin ollaan myöhään liikkeellä, mutta ei tässä auta muu kuin alkaa näpyttelemään kännykällä, jos meinaa saada äänensä kuuluviin ;-) Minusta nykyinen systeemi koskien 8-palloa on hieman suolanen ja ehdottaisinkin siirtymistä maukkaamalle tielle ;-) Miltä kuulostaisi, jos jatkossa pelattaisiin cup-kierroksen ottelut neljään voittoon. Tämä ajatus on muhinut jo pidemmän aikaa sisälläni, mutta nyt se lopulta näki toivon kipinän, kun huomasin, että muissa pelimuodoissa oltiin valmiita kasvattaa pelimääriä ;-) Selvennän, että tasoituskeskustelussa viitattiin tähän. |
Ana 06.01.2014 23:38 |
|
Ehdotan vaihtoehtoa 1. (kerran kuussa tasurit) erätasureilla 012.
|
Ana 06.01.2014 23:27 |
|
Havahduin tähän keskusteluun hiukan myöhään.
Tube kirjoittti: "Mikään tasoitusmalli ei tee kenestäkään parempaa pelaajaa. Paras tapa oppia voittamaan pelejä, on käydä aktiivisesti kisoissa kehittämässä kisahermoja ja treenata muuten
aktiivisesti lyöntitekniikkaa toistojen kautta. Pelkästään viikkokisoissa käymällä ei kehity kovin nopeasti, jos ollenkaan."
Samaa mieltä, mutta olisi motivoivampaa pistää se 400€ vuodessa viikkokisoihin jos esim. kerran kk. olisi pieni mahdollisuus voittaa rahaansa takaisin. Tosin tasurikisoissa lähes aina voittavat ne vaarallisimmat kaverit kuitenkin. Kannatan vuoroaloitusta ja vapaata demokratiaa :). Eli tulen käymään skaboissa kävi tässä niin tai näin. Tasureiden ollessa useammin. Niin, ja limboliigaan lähden mielelläni mukaan. Siihen saisi riittää klubin jäsenyys. |
wj 06.01.2014 22:51 |
|
straightille täältä ääni |
Heggins 04.01.2014 15:46 |
|
Olisiko vielä selkeämpää muistamisen vuoksi, että lajikierto olisi 8-9-10? |
JB 04.01.2014 15:28 |
|
Viikkokisoissa ei nähtävästi tapahtunut juurikaan muutoksia paitsi lajikierto tulee olemaan 10-, 9- ja 8-pallo vuorotellen jatkossa. Näistä viikkokisoista tuli erillinen tiedote juuri, mutta erikseen kyselen tässä, että onko poolissa kiinnostusta, että järjestettäisiin nyt kevätkaudelle esim. Straightissa jonkinlainen sarja (tasoituksellinen tai ei) joka pelattaisiin poolmestaruuden tavoin kaikki kaikkia vastaan? |
Skobe 31.12.2013 11:01 |
|
Kiitos kommenteista tähän asti. Näyttää siltä, että tasoituksia tms. systeemiä ei haluta käyttöön. Omasta mielestäni hyvä niin. Vuoroaloituksille on sen sijaan näköjään kysyntää. Se on mielestäni ok. AP-tilastot saattavat hieman siitä notkahtaa, mutta mitäs sen on väliä..?
Testasin kahden eri tasoisen lohkon systeemiä noin kymmenellä viime kauden kisalla ja takaraivoon jäi ajatus, että tuota voisi ainakin jossain pool rankingin ulkopuolella testatakin esim. kesätauolla ennen Baribalin vastaavaa isoa kisaa.
Palaamme viikkokisainfon kera lähiaikoina asiaan. |
heggins 30.12.2013 22:48 |
|
testi |
Pauli P 30.12.2013 13:16 |
|
5. Ei tasureita.
Vuoroaloitus kuulostaa ihan hyvältä. Sama systeemi RG- kisoissa.
Itse arvostan näissä viikkokisoissa nimenomaan sitä, että pääsee koittamaan parempien pelaajien kanssa. Vastustajat kuitenkin arvotaan joka kerta niin samat on saumat. Eiköhän noita pelipäiviä voi sopia sitten kenen kanssa tahtoo pelailla, tai kuten Tube ehdotti toisen tasoisia turnauksia.
Pelipäivä on hyvä. Valitettavasti on jäänyt osallistuminen vähäiseksi koulun ja reissaamisen johdosta. Uudella draivilla mukaan uuden vuoden puolella. |
maddiHoo 29.12.2013 21:09 |
|
Lohko jako systeemi kuullostaa minusta kokeilun arvoiselta. Muista asioista ei ole mielipidettä. |
Tor 29.12.2013 14:46 |
|
Poikkesikohan toi vuodatukseni tuosta lohkoajattelusta. Ideani siis se, ettei huonolla tsägällä saisi monessa viikkokisassa peräkkäin heti vastaansa huippua vaan pääsis ainakin yhden tasaveroisemman kanssa pelaamaan suuremmalla todennäköisyydellä. |
Tor 29.12.2013 13:07 |
|
Vuoroaloitukset on hyvä. Onko mahdollista kaaviossa huomioida se, ettei aloittelija ja/tai heikommin kisoissa menestyvä (it`s me) ainakaan montaa viikkokisaa peräkkäin saisi rankingkärkiä heti vastaansa. Eli sijoittelulla kaavioon jotain tsäänssiä vaikuttaa siihen, että n. "samantasoiset" pelaajat kohtaisivat ensimmäisessä pelissä/viikkokisoissa ?? Jos useamman viikkokisan peräkkäin lähtee kahdesta kahville kohdattuaan ainoastaan huippuja, niin se voi jotakin hatuttaa, ei kylläkään mua. Motivaattori viikkokisoihin osallistumiseen on osittain se, että olisi aito mahdollisuus kohdata/voittaa "tasavahva kaveri" viikottain. |
Heggins 27.12.2013 23:40 |
|
Jäi mainitsematta että vaihtoehto 5. myös oikein hyvä,
kuitenkin vuoroaloitus tasoittamassa. |
Tube 27.12.2013 13:59 |
|
Tasoituspohdintaa satunnaisessa järjestyksessä:
Mikään tasoitusmalli ei tee kenestäkään parempaa pelaajaa. Paras tapa oppia voittamaan pelejä, on käydä aktiivisesti kisoissa kehittämässä kisahermoja ja treenata muuten
aktiivisesti lyöntitekniikkaa toistojen kautta. Pelkästään viikkokisoissa käymällä ei kehity kovin nopeasti, jos ollenkaan.
A. eritasoiset lohkot
- laitoin viime kauden 16 eniten kisoja käynyttä pelaajaa listalle, laitoin perään pistekeskiarvot, voitot, finaalipaikat, ym.
Lohkot muodostuivat keskiarvon mukaan näin:
A-lohko
Castaneda, Särkisilta, Piiparinen, Kilpivaara
Vesterinen, Komi, Virtanen, Kauppinen
B-lohko
Träff, Alho, Lindroos, Toivonen
Paajanen, Janzon, Wigelius, Puustinen
Kisojen voittaja ja finalistit tulee 95-100% A-lohkosta kuitenkin eli ei muuta juuri mitään.
A-lohkosta heikoimmat putoaa äkkiä B-lohkoon ja sieltä nousee sitten toiset tilalle hetkeksi kokemaan saman kohtalon. Sotkee vaan rankingin ihan täysin. Hyvä idea johonkin esim. 100 pelaajan rahakisaan, jossa esim 8 eritasoista lohkoa, ei kuitenkaan toimi 14 hengen viikkokisoissa. Aina samat kaverit vastassa muutenkin. En kannata.
____________________________________________
B: pallotasoitukset
- sopii vaan 10-palloon
- ei ole ns. virallinen kilpailulaji, joten ei ole välttämättä hyvää treeniä
Esim. Jeppe pelaa 10 tasurilla ja aloittaa kiven pussiin. 6 tai 7 tasurilla pelaavalla on käsipallo ja 4-5 kyytipalloa alla. Tämä johtaa siihen, että haetaan pää märkänä kyytiä joka paikasta. Tämä ärsyttää parempaa pelaajaa ja muuttaa pelin luonteen täysin, pakko hakea vaan seiftiä jokapaikasta, jos ei ole ihan saletti pussitus alla. Jännittävä pelimuoto kyllä, mutta tämäkin ehkä toimii paremmin yksittäisessä kisassa, ei viikosta toiseen.
__________________________________________
C: erätasoitukset
- Tää on ehkä se reiluin yleisesti ottaen, mutta tasoitusten määrittäminen on aika hankalaa. Pistekeskiarvo olisi varmaan se oikeudenmukaisin keino, mutta silloinkin voi tulla tiettyjä pelipareja, joissa tasoitus on ns. väärinpäin heidän aikaisempiin keskinäisiin otteluihin verrattuna.
- Emme pysty mitenkään vetämääm esim. 7 voittoon (0-4 tasureilla) jolloin saisi erot oikeudenmukaisemmiksi. Nuo Jarnon ehdottamat tasurit olis ihan ok varmaan
____________________________________________
- Itse siis taipuisin näistä vaihtoehdoista erätasureihin, jos suurin osa jonkun tasoitusmallin haluaa käyttöön
- Nykyisen 10,9,10,8,10, jne. lajivalikoiman voisi muuttaa suoraan 8,9,10-tyyliseksi.
- Aloittelijat ja heikommin kisoissa menestyvät voisivat pistää oman liigan pystyyn poolmestaruussarjan tapaisesti. Pelaatte vaikka 9-palloa 6-voittoon kaikki kaikkia vastaan meiningillä kuukauden aikana, tai sitten erikseen sopimananne viikonloppuna. Pistekeskiarvo voisi olla vaikka max. 2,5p, että saa osallistua.
(Janzon, Paajanen, Puustinen, Keto, Wigelius, Koljonen, Hämäläinen, Peräinen, ym.) Vois tulla ihan hauska turnaus?
|
Tube 27.12.2013 13:06 |
|
Moro!
- vuoroaloitukset ok
- ke tai to, molemmat käy mulle (turha kuitenkaan muuttaa, jos ei selkeää syytä muutokseen)
- Jackpot ihan hyvä nykyisellään, vaikka tuo toinenkin vaihtoehto ihan mielenkiintoinen.
Tasoituspohdinnan laitan erikseen kohta.
|
Jeps 25.12.2013 23:08 |
|
-4. tai 5.
-Vuoroaloitukset
-Jackpot on nykyisellä systeemillä mielestäni hyvä. |
jussi 25.12.2013 15:11 |
|
vuoroaloitukset |
Tor 25.12.2013 11:41 |
|
Samaa mieltä Paulin kanssa. |
Jyri 24.12.2013 12:40 |
|
5. Ei tasoituksia.
Jos haluatte pärjätä viikkokisoissa = Opetelkaa pelaamaan paremmin, se tulee sieltä treeneistä, yksinpeluusta, ja harjoitusmatseista.
|
Paajis 23.12.2013 21:36 |
|
Heitetäänpä mukaan mieleen tullut ehdotus, vaikka saattaa olla että yön yli nukuttua tämä ei tunnu itsestänikään enää hyvältä... :)
- Keskiviikko edelleen pelipäivänä.
- Kausiranking 8, 9, 10-kierrolla, ilman tasoituksia (eli kuten ennenkin).
- Joka 4. viikko 10-palloa tasureilla (pallo/frame, en osaa sanoa?), tästä ei kuitenkaan rankingpisteitä, eikä rahaa kausipotteihin.
- Tasurit laskettava jonkin (mahdollisimman tasapuolisen) kaavan mukaan, jottei mene arpomiseksi/veivaamiseksi.
Vaikka kuulunkin siihen kastiin, jolle pitäisi antaa neljä eteen kolmeen pelattaessa, niin siltikään en ole koskaan pitänyt tasuripeleistä. Viikkokisoissa pelataan niin pieniin voittomääriin, että se jo tasoittaa lähtötilannetta ja antaa mahdollisuuden kenen tahansa voittaa kuka tahansa.
|
WJ 22.12.2013 14:53 |
|
pelipäivää en lähtisi muuttamaan lisä pelaajien toivossa koska tosiaan se saattaa toisia pelaajia taas vähentää kisoista.
itse ehdotan että vuoroviikot 8, 9 ja 10 palloa ilman mitään veivaamista. sitten tasoitukset:
8pallo kolmeen voittoon
0 tasuri kerhon parhaimmistolle
1 tasuri selkeästi ennakolta heikommille
9 ja 10 pallo 4 voittoon
0 tasuri hyvät pelaajat
1 tasuri keskikasti
2 tasuri aloittelijat
sitten jos halutaan niin voi laajentaa ihan kerhon kärjelle tasurin -1
sitten toinen vaihtoehto olisi että pelataan kahdet poolin viikkokisat: toiset ns. normaalit viikkokisat keskiviikkona ja sitten torstaisin toiset viikkokisat missä rajattu osallistumisoikeius parhaimmistolle eli ns. 2 tason viikkokisat. tähän tarvitsisi tietenkin sitten oman vetäjän näihin kisoihin joka vastaa torstain kisoista, ja sitten pitäisi jonkinnäköinen toimikunta perustaa ketkä päättää kuka saa pelata torstaisin. ja onko torstain kisoissa pienempi osallistumismaksu pienemmätä voittomäärät tuleeko rg pisteitä vai onko eri lista koko jutussa mistä sitten valikoidaan taas tulevia osallistumisoikeuksia, jnejne
tämmöstä mielessä tällä kertaa
|
Pauli w 22.12.2013 11:18 |
|
Vaihtoehto 4, eli kaksi eritasoista lohkoa. Tämän toimiminen edellyttää kuitenkin, että paremman ja huonomman lohkon tasoisia pelaajia saapuilee paikalle lähes yhtä monta. Mielestäni kaikki muut vaihtoehdot ovat liian teennäisiä, ja pallotasurit muuttavat pelin luonnetta liikaa. Tätä voisi kokeilla muutaman kerran. Jos homma ei ota toimiakseen, niin sitten vaihtoehto 5, eli ei muutoksia.
Keskiviikko on hyvä viikkokisapäivä. Torstai on taas peräkkäin perjantain karan kanssa. Tarkoitan lähinnä, että mille tahansa muutokselle löytyy kyllä perusteltua vastustusta, mutta löytyykö sille riittäviä perusteluja, että päivää pitää ylipäätään muuttaa? |
Heggins 21.12.2013 11:35 |
|
Vaihtoehto 2 eli joka toinen viikkokisa tasureilla.
Itse toivon kisojen olevan keskiviikkoisin, kuten nytkin.
Vuoroaloitukset kaikissa lajeissa ja kisoissa.
Erätasoituskisoissa (8-pallo, 9-pallo) erätasoitukset 0-2 ,
pelit viiteen voittoon. (kaksi nollaa pelaa kuitenkin neljään voittoon).
Pallotasoituskisoissa (10-pallo) pallotasoitukset 7-10.
Kaikki pelit neljään voittoon.
Lajikiertona 8-, 9-, ja 10-pallo, ei mitään sen monimutkaisempaa.
(8-pallo on hieno taktinen laji, eikä mitään junttikuulaa...)
Näiden lajipainotusten ei tarvitse seurata Sbil:n/muita trendejä.
Tai sitten siihen joka toisen viikon tasurikisaan vakiolajiksi selkeästi 10-pallo pallotasureilla
ja tasoista pelattavaan viikkokisaan tuo selkeä lajikierto.
Normikisat muuten kuten ennenkin, mutta tosiaan vuoroaloituksilla.
Villinä ideana, joka kisassa arvotaan yhdelle osallistujalle ilmainen osallistuminen (Skoben signeeraama lipuke)
mihin vain poolin viikkokisaan seuraavan kuukauden sisällä (sponsored by participants/EBK). |
Skobe 21.12.2013 00:51 |
|
comments please... |
|
|